| PROJECT 3    Het verbouwen van de oude polikliniek tot  mogelijk een oogkliniek

In Gambia zijn oogproblemen uitgebreide ziekte die de bevolking teistert.

De oorzaken zijn veel.

De oorzaak van slechtziendheid kan aangeboren  of verworven zijn, bij voorbeeld bij/

verziendheid en star alle beide ziekten nemend toe en  met name een  toename van de leeftijd .

Oogontstekingen kunnen een bron zijn van blindheid.

Oogontstekingen kunnen heel simpel door een niet verwijderde vreemde lichamen komen ( zoals zand, houtsplinter),door trachoom(clamydia vergelijkbare ziekte),door riverblindnes(oogparasiet).Etsing(zemend,zuur).

Als deze ziekten niet op het juiste manier behandeld worden,  worden de mensen in de praktijk blind.

D.w.z. blindheid komt door dat er niet op tijd ingegrepen word.

Blindheid / slechtziendheid is een groot handicap,een groot gedeelte kan worden voorkomen met een relatief gering inzet (er is een goede cost/benefit rate).

Met een kleine oogkliniek waart een of twee opgeleide personen werken,met een relatief klein uitrusting en met lage bedrijfskosten kan en grotere gedeelte van de blindheid verhinderd worden.

Voor een oogkliniek moet er stabiele elektra en schoon water zijn.

Er moeten diverse middelen voor oogonderzoek zijn; ( project -3)

d.w.z. divese. Tangen, loeplamp, spaltlamp(speciale microscoop), simpele oogdrukmeter, genoeg oogspoel mogelijkheden, Simple 1 € brilletjes.

Een bord voor het testen van het gezichtsvermogen. Bovendien is en dossiersysteem noodzakelijk.

Met bovengenoemde initiatief kan op lokaal niveau veel worden behandeld,de meer gecompliceerde patiënten kunnen op tijd door verwezen worden naar het grote ziekenhuis in Banjul.

Door een groeiend vertrouwen vanuit de kliniek  kunnen patiënten geadviseerd worden om niet zo als gebruikelijk, de star in de jungle te laten opereren maar in het ziekenhuis, met al de gevolgen van infectie tot blindheid.

De mensen worden blind door dat er geen goede instrumenten zijn en absoluut geen steriliteit aanwezig  is.

Project:-1 opleiden van verpleegkundigen via Bwiam Hospital

-2 Verbouw van de oude kliniek tot oog kliniek